UEFA Champions League-sponsorer

UEFA Champions League är den mest populära och den viktigaste årliga klubbfotbollstävlingen i hela världen. Den sista matchen i den här prestigefyllda turneringen är en av världens mest framträdande TV-evenemang och är det mest bevakade årliga sportevenemanget, det överträffar även det mäktiga Super Bowl. Med allt detta sagt är denna tävling väldigt attraktiv för många stora sponsorer. I den här artikeln tittar vi på de största UEFA Champions League-sponsorerna genom tiderna. Det finns 8 stora officiella sponsorer bakom denna turnering: UniCredit, Sony Computer Entertainment Europe, Mastercard, PepsiCo, Nissan, Gazprom, Heineken och Adidas. Historien har visat att UEFA föredrar lojala sponsorer och om de av någon anledning förlorar en, kommer andra att dyka upp direkt, eftersom det är ett så stort och populärt evenemang.

Liksom FIFA-VM, sponsras UEFA Champions League av en grupp multinationella företag, till skillnad från den enskilda huvudsponsor som vanligtvis finns i nationella toppligor. När Champions League skapades 1992 beslutades att högst åtta företag skulle kunna vara sponsorer till evenemanget, där varje enskilt bolag tilldelades fyra reklambrädor runt fotbollsplanen. De fick även ha med sin logotyp vid intervjuer innan matchen, intervjuer efter matchen och exponeras på ett visst antal biljetter till varje match. All exponering i samband med de olika matcherna, samt att företagen hade en överenskommelse för att garantera turneringssponsorer, fick prioritet i tv-reklam under matcher. De såg till att varje turnerings huvudsponsorer fick maximal exponering under turneringen, och gjorde på så vis att de fick vad de betalat för.

Mastercard och UniCredit

Mastercard har varit en del av denna historia i mer än 20 år och är förmodligen den mest erkända sponsorn till UEFA Champions Leaguer. Deras förnyade överenskommelse inkluderar också UEFA Super Cup, UEFA Women’s Champions League final och UEFA Youth-League finaler. Mastercard fortsatte sin roll som den officiella leverantören av UEFA Champions League-maskotar. Det är ett stort företag i den globala betalningsindustrin och UEFA är partner med dem sedan 1994. En annan sponsor är UniCredit. Efter sex års lojalitet blev UniCredit officiell bank för UEFA-klubbtävlingar åren mellan 2015–2018. Med denna affär utvidgade UniCredit sponsringen till alla sex UEFA-klubbkonkurrenter (UEFA Champions League, UEFA Europa League, UEFA Super Cup, UEFA Women’s Champions League, UEFA Futsal Cupfinalen och UEFA Youth League).

Adidas och Sony Computer

Adidas är huvudsponsor för UEFA Champions League, och de har även många avtal med fotbollsklubbar och landslag. Denna affär med Adidas täcker UEFA Champions League, UEFA Europa League och UEFA Super Cup. Dessutom fortsätter Adidas att leverera matchbollar för turneringarna. Officiell leverantörspartner kommer att erbjuda märkesprodukter från Champions League och Europa League, sälja skräddarsydda Champions League-produkter i alla Adidas-butiker och tillhandahålla skräddarsydda bollar för finalen i båda tävlingarna. En annan sponsor är Sony Computer Entertainment Europe (SCEE). De bidrar också med stora summor pengar till turneringen. Den japanska elektronikjätten använder denna affär främst för att främja sin PlayStation-konsol och Sony Mobile Xperia-varumärket. De sponsrar även UEFA Women Champions League Final, UEFA Youth League Finals och UEFA Super Cup-matcher.

PepsiCo och Heineken

Förra året bekräftade UEFA partnerskapet med PepsiCo. Denna världsomspännande mat- och dryckesledare undertecknades som officiell partner för åren 2015–2018. Delar av denna affär är UEFA Champions League, UEFA Super Cup, UEFA Women’s Champions League final och UEFA Youth League-finalerna. Med denna sponsring kommer PepsiCo att sätta Walkers, Pepsi MAX och Gatorade-varumärkena framför allt, men kommer även att omfatta Lipton, 7Up och Doritos varumärken. En annan dryckessponsor är Heineken. Dessa, som är ett av världens största bryggerier, är sponsorer sedan 2005. IMR, sportforskningsföretaget, uppskattade att den sista sponsringen kostade Heineken 62 miljoner euro per år. Med det senaste avtalet vann Heineken rätten till exklusivt UEFA Champions League-innehåll, till exempel backstage och UEFA Champions League Trophy Tour, presenterat av Heineken.

Gazprom och Nissan

Gazprom är en rysk energigigant som har varit officiell sponsor till UEFA Champions League sedan 2012. I motsats till Heineken sponsrar Gazprom enskilda lag. Alexey Miller, en av Gazproms mest kända ansikten, beskrev detta företag “inte bara som världens största gasbolag, utan också en av de som har störst passion för fotboll.” Det globala fordonsföretaget Nissan är även en sponsor av denna prestigefulla tävling och har ett avtal med UEFA sedan 2014. Med denna affär ersatte Nissan Ford, som avslutade sina 22 års partnerskap med detta sportevenemang. Den japanska bilproducenten hoppas att detta samarbete kommer att hjälpa dem att få mer erkännande på europeisk mark. Detta är deras största sponsoravtal någonsin. Vissa källor säger att denna affär är värd ungefär 53 miljoner euro.

Leave a Comment